info dan hiburan

Facebook
RSS

Pendidikan Perlu Kesungguhan! Bukan Air jampi...

Pandangan ini bukan bertujuan untuk menggurui sesiapa, dan tidak juga berharap orang lain akan mengiringi pandangan saya. Namun saya yakin ramai yang percaya pendidikan perlukan kesungguhan dan bukan sebaliknya.

Cuma berasa aneh, bila ada sesetengah masyarakat menganggap pendidikan seperti dalam perjudian. Sehingga ada yang merasakan, lulus atau gagal adalah nasib. Ungkapan “kalau nasib baik lulus, kalau nasib tak baik gagal…”, bukanlah asing didengar.

Ironinya hal ini sering terjadi dalam masyarakat Islam, malah tidak kurang juga para ibubapa sibuk mendapatkan air jampi dari ‘ahli-ahli tertentu’ bila menjelang peperiksaan anak-anak mereka.

Kata mereka, jika minum air jampi pada malam hari akan memudahkan mereka menjawab soalan peperiksaan nanti. Kononnya, sudah banyak terbukti air jampi dari ‘ahli-ahli tertentu’ dapat membantu untuk mendapatkan keputusan cemerlang anak-anak.

Persoalannya, apakah dengan meminum air jampi menyebabkan seorang pelajar peka terhadap semua subjek. Jika selama itu mereka tidak belajar bersungguh-sungguh, jauh sekali peka terhadap ilmu yang diajar.

Sekalipun jiwa mereka ‘terang-benderang’ oleh jampi serapah, apakah mereka akan memiliki jawapan untuk sesuatu yang mereka tidak pernah tahu? Disinilah persoalan yang perlu dicerna dengan logika dan tanggungjawab moral.

Tanggapan atau budaya seperti itulah yang melemahkan usaha kita terhadap pendidikan. Bayangkan saja kalau generasi baru turut terpancing dengan andaian seperti itu, bukankah ini akan mengurangkan kesungguhan dan melemahkan daya motivasi seorang pelajar.

Pendidikan memang bergantung sepenuhnya pada kesungguhan serta disiplin, jika kita bersyukur kerana memiliki peluang untuk bergerak ke arah itu. Bahkan ramai lagi yang sekadar mampu bercita-cita, tapi tidak berkesempatan.

Pendidikan tidak pernah menipu kita, namun kita boleh saja menipu diri jika percaya pada kebiasaan yang salah. Jika pun pendidikan tidak membawa kita terlalu jauh, setidaknya ‘pendidikan’ akan mengubah jalan yang kita lalui untuk meneruskan penghidupan dengan penuh disiplin.
by: al-basri 

[ Read More ]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Stats & Counter

    Blogupp

    review http://dangrohani.blogspot.com/ on alexa.com

    info

    Metro beritaharian NST utusan

    Buku Tamu